”Μουσειακά” κτίρια
Πως σας φαίνονται τα μουσεία μας; Ενδιαφέροντα; Ουδέτερα; Αδιάφορα; Μάλλον δεν πηγαίνουμε και συχνά για να ξέρουμε. Τι φταίει που δεν πηγαίνουμε;
Η καθημερινή αλήθεια
Αν επισκεφτούμε μια πόλη σαν τουρίστες (ασχέτως σε ποια χώρα), το πρώτο που θα κοιτάξουμε να κάνουμε είναι μια βόλτα στ’ αξιοθέατα. Δηλαδή τα μαγαζιά, τα πάρκα, τα μουσεία τις γκαλερί και άλλους ενδιαφέροντες χώρους. Γιατί όταν πάμε Ναύπλιο δεν περνάμε απ’ τις Μυκήνες; Γιατί όταν πάμε Κατερίνη δεν περνάμε απ’ το Δίον; Γιατί όταν πάμε στο Σούνιο δεν περνάμε και απ’ το μουσείου Λαυρίου; Οι Έλληνες έχουν κακή σχέση με τους Αρχαιολογικούς χώρους, με λυπηρό το γεγονός να μην έχει επισκεφτεί ούτε το 20% από μόνο του ένα Αρχαιολογικό χώρο.
Πέρα απ’ τη μη διαφήμιση, τη σύνδεση με τις σχολικές και μόνο εκδρομές, υπάρχει και κάτι άλλο… τα κτίρια! Ποιος θα μας πει ένα μουσείο που ξεχωρίζει απ’ τα άλλα; (μόνο της Ακρόπολης;). Κανένα κτίριο δεν είναι ενδιαφέρον. Επίσης δεν κάνει για μουσειακή λειτουργία. Τα περισσότερα κτίρια δεν χτίστηκαν για να γίνουν μουσεία, αλλά ήταν κατοικίες, εργοστάσια, μαγαζιά εγκαταλειμμένα που απαλλοτρίωσε το κράτος για να τους αλλάξει χρήση. Μόνο τα μουσεία ιδιωτικής πρωτοβουλίας χρίζουν επαγγελματικής αντιμετώπισης. Ασφαλώς και δεν περιμένουμε να φτιάξει το κράτος ένα μουσείο σαν το Guggenheim Museum. Αλλά γιατί όχι; Εδώ έφτιαξε τόσα πανάκριβα στάδια που ρήμαξαν. Ενώ το εμπνευσμένο μουσείο αποδίδει κέρδη… πολλά! Θέλετε να δείτε τα έσοδα μεγάλων μουσείων της Ευρώπης; (Γιατί το Βρετανικό δεν επιστρέφει τα αγάλματα άραγε;)
Λάθος στόχευση
Επειδή είναι πολλά τα λεφτά λοιπόν, πρέπει να δούμε πολύ σοβαρά ένα θέμα που αγγίζει τον μοναδικό μας πλούτο. Θα παίζατε ποδόσφαιρο σε ένα γήπεδο καλαθοσφαίρισης; Τότε πως εκθέτετε ”κυκλαδίτικη τέχνη” σε ένα γερμανό-νεοκλασικιστικό κτίριο; Τα περισσότερα είναι άσχετα με το θέμα τους, δεν έχουν τη σωστή διαρρύθμιση, χώρο και φωτισμό για τα εκθέματα. Επίσης δεν έχουν χώρο ανάπαυσης επισκεπτών, στάθμευση και πωλητήριο. Ναι, πωλητήριο. Αυτό που αφήνει το 70% των κερδών στα άλλα μουσεία κρατών. Κάποια στιγμή το κράτος πρέπει να αρχίσει να σκέφτεται σαν επιχειρηματίας.
Τελευταίο αφήνω την εμφάνιση. Πως θα τραβήξεις τη προσοχή και την περιέργεια; Πως θα κάνεις ένα μουσείο μοναδικό στον κόσμο; Πως δίνεις σημασία σε διαφορετικά εκθεσιακά θέματα όταν τα στεγάζεις σε ίδια αδιάφορα κτίρια; Ένα σωστό παράδειγμα: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών. Έχετε άλλα;
Write the message
You must be logged in to post a comment.